Dunia Lelaki Yang Berbeza Dari Wanita


salam 1 Malaysia tok semua...Ari nie cik hana lady nak berkongsi tentang INSAN bergelar LELAKI...seorang lelaki tidak sama dengan seorang wanita.
Lelaki  tidak akan menjadi wanita, dan begitulah sebaliknya. Ramai
wanita menganggap lelaki sukar difahami,cik hana lady sendiri beranggapan seperti itu..tapi xsanggka pula pendapat lelaki sama dengan kita,Diaorang kata pempuan nie sukar difahami. SO...mane yang betull nie...?

Berikut adalah beberape penyataan yang cik hana lady bace tok cik hana lady mencari jawapan bagi persoalan cik hana lady...n cik hana lady nk berkongsi bersama rakan2 bebarapa sifat lelaki secara umum agar kita mudah memahami mereka:

  
Hidup
lelaki lebih mudah


Lelaki
lebih mudah cara hidupnya berbanding dengan wanita. Kerana itu lelaki
sukar untuk memahamijika sesuatu perkara itu disampaikan dalam bentuk
kiasa oleh wanita. Wanita suka berkias dan berharap lelaki faham. Tetapi,
lelaki lebih suka jika ianya dijelaskan dengan bahasa yang mudah, dan
secara berterus-terang. Sekiranya wanita tidak jelas mengenai sesuatu
perkara, tanyalah secara terbuka kepada lelaki.
 


Bahasa lelaki adalah berlainan

Lelaki bercakap dengan bahasa yang
berlainan. Ini yang menyebabkan lelaki dan wanitasukar berkomunikasi
antara satu sama lain. Apa yang lahir dari kata-katanya jika dia bercakap
dengan wanita, adalah berbeza daripada apa yang dimaksudkan. Ini bukan bererti dia berbohong. Maka adalah lebih baik bagi wanita untuk memahami lelaki dari apa yang dilakukan berbanding dari apa yang dikatakan. Lelaki tidak pandai melahirkan rasa hatinya dalam bentuk kata-kata.
 


Lelaki suka
membisu


Wanita
berkebolehan untuk membicarakan sesuatu subjek yang sensitif dan
mendukacitakan sebagai salah satu cara berhadapan dengan realiti. Tetapi
lelaki lebih suka untuk menyembunyikan dan membisu.



 Lelaki tidak kompleks

Jika terdapat semua tanda yang menunjukan bahawa
seorang lelaki hanya mahu wanita menjaganya, mengemas rumah, menyediakan makanan untuknya, wanita harus percaya bahawa itulah yang lelaki tersebut mahu. Ini bukan bererti lelaki berfikiran primitif, tetapi lelaki memag sedemikian. Wanita selalu menganggap lelaki sebagai kompleks, tetapi sebenarnya kehendak lelaki adalah mudah.
 

Jangan paksa lelaki

Bila wanita mendesak lelaki mendedahkan perasaanya,
mungkin wanita itu akan mendedahkan sesuatu yang wanita itu tidak suka mendengarnya. Malah adalah lebih baik jangan bertanya dan menyelidik sampai ke akar umbi. Malah apa yang penting wanita itu perlu membaca bahasa badan lelaki, matanya, atau perubahan mendadak dalam corak perlakuannya. Jika dia pada kebiasaannya suka membaca tetapi tidak melakukannya, mungkin pada masa itu fikirannya sedang
kacau.
 


Lelaki berahsia
dengan lelaki lain


Tidak
sebagaimana wanita yang lebih mudah untuk bercerita masalah yang
dihadapinya kepada wanita lain, harapan dan kebimbangan yang dirasainya dan pelbagai cerita peribadi, adalah sukar bagi lelaki untuk menjadi mesra secara verbal sedemikian rupa. Untuk melakukannya lelaki memerlukan kekuatan dan keberanian yang maksima.
 



Lelaki pentingkan kejujuran

Sepertimana wanita, lelaki juga pentingkan
kejujuran. Jika lelaki tahu yang kekasihnya atau isterinya suka bercerita
kepada wanita lain tentang dirinya, besar kemungkinan lelaki itu tidak
akan bercerita lagi secara mesra mengenai hal-hal rahsia yang lainnya.
Kejujuran adalah penting bagi lelaki. Seorang suami mahu isterinya
menyimpan rahsia-rahsia rumahtangganya.


 
Lelaki Perlu Keselesaan Perasaan

Wanita sering menganggap lelaki sukar
difahami. Sebenarnya ini juga anggapan lelaki pada wanita. Berikut
dinyatakan beberapa sifat umum lelaki agar kita lebih
memahaminya.
 


Lelaki tidak
suka dikritik


Jangan
mengkritik lelaki, memainkan jika wanita itu bersedia untuk bertikan lidah
dengannya. Lelaki tidak begitu terbuka untuk menerima kritikan. Mengkritik di belakangnya, contohnya kepada saudara atau rakannya, mungkin dapat mengelakkan konfrantasi serta merta tetapi dia akan berasa marah juga apabila perkara tersebut disampaikan kepadanya.

Cara baik
mengkritik lelaki adalah dengan cara berjenaka dan lembut. Cara lelaki
mengkritik adalah berlainan dan ia jarang dilakukan oleh wanita. Bila
lelaki mahu mengkritik, masa dan keadaan dipilih dengan teliti. Bila
menegur, perbincangan itu ringkas, tidak emosi dan
tepat.

Untuk mengkritik lelaki eloklah kiranya kritikan itu
digabung dengan sedikit pujian.
 


Lelaki juga mahukan sokongan

Bila lelaki menghadapi masalah dan mengadu pada
wanita, wanita harus memberitahu lelaki itu bahawa dia masih diperlukan.
Lelaki mahukan keselesaan perasaan dan sokongan serta kata-kata lunak
seperti: "saya cintakan abang.." atau "Tidak kira apa yang terjadi, saya
tetap bersama abang…"
 


Lelaki dan ego

Ramai lelaki menunjukkan egonya pada dua masa,
pertama di dalam kerja dan kedua di ranjang. Ini biasanya menyebabkan
wanita menjadi bosan. Tetapi sebaik-baiknya wanita patut mempertingkatkan
ego suami atau kekasihnya.

Wanita yang menyemarakkan api cinta akan
menikmati kehangatan api cinta itu. Lelaki mahu wanita memberitahu bahawa sumbangannya diiktiraf dan dilnilai. Jika anda tidak menyatakan kepadanya, siapa lagi? Jika anda mempertingkatkan ego lelaki, ia kan membuatkan lelaki merasa senang dan setipa orang disekelilingnya akan mendapat faedah, terutamanya yang dicintainya.

 


Lelaki suka
menyelerak


Lelaki bersifat
suka menyelerak barang-barang dan berharap isteri akan mengemaskannya. Kadangkala lelaki mahu isterinya bersifat sebagai ibunya. Walaupun pada kebanyakan ketika lelaki adalah pembuat yang memulai atau meneruskan sesuatu, adakalanya lelaki mahu dijaga oleh seorang 'ibu'. Dia menunjukkan kemahuannya itu secara tak langsung dengan menyelerak.





p/s : orang lelaki pun kene r sensetif ngan orang pempuan...saling berkomunikasi...bukan berdiam diri...pempuan perlukan penjelasan..susahsgt ke bagi seorang lelaki tok menjelaskan sesuatu perkara,,? 



all dark clouds will soon fade away


To all reader sorry coz latelly nie cik hana lady agak touching and use broken english..hihihi..that is me..meluahkan sesuatu dalam bahasa english tu adalah 1 kepuasan di samping dapat memperbayakkan vocab cik hana lady nie yang dah semakin menjauh..hihihi ...sometime cik hana lady rase idup nie xadil sadness and hapiness come and go ..when im alone and think all about my life,my self,my career, all about me lah kan..cik hana lady get something yang boleh cik hana lady kongsi bersame...never thought it would be so harsh living in this world..surrounded by people who matter to you but sometimes hurt you,

many times i just want to give up when something happen...atlast, there is always a small voice within me..willing me to go on and cheering me up..guys sometimes in life i go through challenging and daunting times but in due course testing times will bring me happiness..
happiness that will uplift me..happiness that will fill my heart, my mind, and my soul...happiness that will give me the strength i need

now cik hana lady faham erti kehidupan...things are likely to happen for a reason,which is difficult to see unless cik hana lady seek it out..sometimes it takes ages just to see it..but more often than not, all it takes is just a little patience...now cik hana lady always ask myself to remain patient for deep in my heart, i know this disheartening times will soon pass....huhuhuh...

i take one day at a time..do not worry about tomorrow,it may be joy and it may be sorrow i belive that every raindrop has a rainbow in the offing and every cloud has a silver lining
waiting just for me in the horizon..all dark clouds will soon fade away and everything will be jolly and sunny soon..i hope soo..huhuhu..(! _ !)...please pray for me guys...

If Tomorrow God Wants Me To Go....



If tomorrow God wants me to go, and I’m not there to see,
If the sun should rise and find your eyes all filled with tears for me;
I wish so much you wouldn’t cry the way you did today,
while thinking of the many things we didn’t get to say.
I know how much you care for me, and how much I care for you,
and each time that you think of me I know you’ll miss me too;

But when tomorrow God wants me to go, please try to understand,
that my time is up and it's time for me to go,
and that I’d have to leave behind all those I dearly love.

But as I turned to walk away, a tear fell from my eye,
for all life, I’m not prepared to die so soon.
I had so much to live for and so much yet to do.
it seemed almost impossible that I was leaving you.

I thought of all the love we shared and all the fun we had.
If I could relive yesterday, I thought, just for a while,
I’d say goodbye and hug you and maybe see you smile.
But then I fully realised that this could never be,
for emptiness and memories would take the place of me.

And when I thought of worldly things that I’d miss come tomorrow.
I thought of you, and when I did, my heart was filled with sorrow.

Today my life on earth is past but yours starts anew.
I promise no tomorrow, but today will always last.
and since each day’s the same, there’s no longing for the past.

But you have been so loving, so trusting, so funny.
Though there were times you did some things you knew you shouldn’t do.
And you have been forgiven and now at last you’re free.

So won’t you come and take my hand and share my life with me?
So if tomorrow starts without me, don’t think we’re far apart,
for every time you think of me, please know I’m in your heart.
and if tomorrow god wants me to go..please forgive me...


i hope that i always be with you...forever...
aminnn...


ya allah.. I'm really Sorry...



Ya Allah.....!
it hurts when I have to let go the things I really love..
it hurts when I have to lose something that I really want..
it hurts, Allah…
it hurts..

but believe me, Ya Allah..
I will feel hurt most when I know that I have hurt You..
it hurt most, Allah..
believe me..
believe me….

I realize that I can never live without Your mercy..
I realize that I can never smile without the concious that You are pleased with me..
I realize that I can never lead my life if You are unhappy with me..



I am sorry..
I am really really sorry..
For I have neglected You for long time..
For I have loved others more than I should love You..
For I have prioritized others more than I should..


Even then…
You still gives me food to eat.. when I am not supposed to eat what I shouldn't eat
You still gives me eyes to see.. when I am not supposed to see what I shouldn't see
You still gives me ears to hear.. when I am not supposed to hear what I shouldn't hear
You still gives me skin to touch.. when I am not supposed to touch what I shouldn't touch
You still give the air I'm breathing now.. when I have done tonnes of mistakes..


How can someone not fall for You??
You are very nice Ya Allah..
You are very kind Ya Allah..
You are great Ya Allah..




but I forget..
I'm so occupied with this world..
I'm so busy with my life..
I'm so so so busy about myself..


I can never forgive myself if this were to happen again..
how can I do that to You Allah…I'm such an arrogant slave..
I'm not thankful to You…
I feel embarrased Ya Allah..I'm embarrased…Ya Allah!


but please Ya Allah…
soon ONE DAY I will be meeting You YA ALLAH!
FORGIVE me on that day YA ALLAH
HAVE MERCY on that day YA ALLAH
SHOWER YOUR BLESSINGS on that day YA ALLAH
THAT is my only WISH...YA ALLAH!



( ! _ !)

ketika hati ini menangis... ( !_! )




Tuhanku,

ketika hati sedang menangis
hanya Engkau saja yang tahu
betapa merananya diriku
tak mungkin yang lain tahu….

Tuhanku,
ketika mereka meninggalkan aku
sendiri terkapai-kapai
ketika dunia tiada simpati
Kau tetap mendengar rintihanku
padaMu tempatku menagih kasih
ketenangan kurasa mendekatiMu
syahdu malam tak terasa sunyi..

Tuhanku,
ketika aku dalam kepayahan
keseorangan dihimpit beban derita
Kau beri aku kesabaran
pengalaman mengajar erti kematangan
lantas Kau membuka pintu hatiku
untuk memberi kemaafan
pada mereka yang pernah melukakanku..
pada mereka yang terus melukakanku…
dan pada mereka yang tersedar kerna melukakan…




Tuhanku,
ketika aku buntu
keliru dengan masa depanku
kau berikan aku kekuatan
Kau tunjukkan aku jalan
peluang kedua yang sungguh bermakna
sebagai suluh hidupku
menebus usia yang sia-sia
mengganti semalam yang pergi
memperbaiki kelemahan diri
mempelajari pengajaran dari kesilapan
menimbus kekecewaan dan dendam..

Moga tiada lagi aku
bercita-cita lemas di laut
hanya Kau saja yang mengerti
hatiku terseksa sekian lama
kini akhirnya bangkit semula
melupakan episod terakhir
dan menyambut lembaran baru…

Tuhanku Yang Maha Pengasih
rahmatMu tak terkira
syukurku melangit pun tak tercapai
sungguh aku rasa berdosa
kerana dulu sering terlalai semoga
penyesalanku kau terima…~




...Ya Allah bantulah hambamu yang penuh dengan ke khilafan ini....






....akan ku capai ke sana....



Janji dan azamku.
Kanku perbataskan perbuatanku,
Kanku singkatkan perbualanku,
Kanku sukat gerak dan gayaku,
Kanku pelihara kesucian dan maruah diriku,
Tidakkanku terlalu murah senyumanku dengan mana-mana lelaki ajnabi.

Keranaku tahu juaku mengerti.
Wanita solehah itu dipandang dari peribadinya,
Dilihat dari akhlaknya,
Ditinjau dari lemah-lembutnya,
Ditafsirkan dari susunan kata-katanya,
Kegagahan wanita berdiri di atas teguh imannya,
Dari sini wanita jua diriku diketahui segalanya.

Pandanglah kataku,
Renunglah dengan mata hatimu setulusnya,
Selamilah dasar hatiku berbisiklah pada dirimu,
Ambillah mutiara kata yang baik buat teladan,
Tinggalkan kata-kataku yang menyimpang dari landasan kebenaran.

Seperti katamu yang kusemat dihatiku,
Hati ini milik-Nya,
Cinta ini kerana-Nya,
Hidup ini semestinya untuk-Nya.

Pandangan mata selalu menipu,
Pandangan akal selalu tersalah,
Pandangan nafsu selalu melulu,
dan pandangan hatilah yang hakiki.

Ketika iman sudah menghiasi hati,
dan kemanisannya mula dikecapi,
Semua ujian tidak akan menggugat diri,
Kesunyian kesedihan dan kekecewaan akan berganti,
dengan keyakinan dan kesyukuran.

Jika tidakku perhatikan hikmahnya dengan mata hati,
Jika tidakku zuhud dalam pencarian cintaku,
Jika tidakku teguh mengukir senyum buat pengubat kerunsingan,
Jika tidakku seikhlas jiwa semurni sanubari memohon keampunan-Nya,
Jika tidakku titiskan air mata keinsafan,
Jika tidakku renung dan resapkan keyakinanku pada-Nya,
Jika tidakku pasrah dengan ketentuan-Nya,
Mana mungkin ku dambakan kasih-Nya dalam iman?
Bagaimana pula bolehku harap redha dari-Nya?


ya ALLAH..hanya redhaMU yang ku damba..~


MENANGISLAH.....


Detik waktu bersama kelahiran seorang bayi dihiasi tangisan . Nyaring berkumandang menyaring segala suara yang menyapa telinga ibu. Lonjak hatinya memuncak gembira penawar sakit dan lesu. Lalu bermulalah sebuah kehidupan yang mewarnai bumi berpenakan hati, berdakwatkan air mata.

Air mata adakalanya penyubur hati, penawar duka. Adakalanya buih kekecewaan yang menyempit perasaan , menyesak kehidupan. Air mata seorang manusia hanyalah umpama air kotor diperlimpahan. Namun setitis air mata kerana takutkan ALLAH persis permata indahnya gemerlapan. Penghuni Syurga ialah mereka yang banyak dukacitanya di dunia.

Tidak berkumpul dua perkara dalam satu masa. Barangsiapa gembira di dunia akan berdukacita di akhirat. Barangsiapa yang banyak dukacitanya di dunia akan gembira di akhirat.

Pencinta dunia menangis kerana dunia yang hilang. Perindu akhirat menangis kerana dunia yang datang.
Alangkah sempitnya kuburku, keluh seorang Abid.
Alangkah sedikitnya hartaku, kesal si hartawan.

Dari mata yang mengitai setiap kemewahan yang mulus penuh rakus, mengalirlah air kecewa kegagalan. Dari mata yang redup merenung Hari Akhirat yang dirasakan dekat, mengalirkan air mata insaf mengharap kemenangan.

“Penghuni Syurga itulah orang-orang yang menang.”(al- Hasr: 20)

Tangis adalah basahan hidup,justeru ; Hidup dimulakan dengan tangis, dicelahi oleh tangis dan diakhiri dengan tangis. Manusia sentiasa dalam dua tangisan. Sama ada yang membawa untung atau merugikan.





Sabda Rasulullah s.a.w.:
“Ada dua titisan yang ALLAH cintai,pertama titisan darah para Syuhada dan titisan air mata yang jatuh kerana takutkan ALLAH.”
Nabi Muhammad bersabda lagi : ”Tangisan seorang pendosa lebih ALLAH cintai daripada tasbih para wali.”

Oleh itu berhati-hatilah dalam tangisan,kerana ada tangisan yang akan mengakibatkan diri menangis lebih lama dan ada tangisan yang membawa bahagia untuk selama-lamanya. Seorang pendosa yang menangis kerana dosa adalah lebih baik daripada Abid yang berangan-angan tentang Syurga mana kelak ia akan bertakhta.

Nabi bersabda :
“Kejahatan yang diiringi oleh rasa sedih,lebih ALLAH sukai dari satu kebaikan yang menimbulkan rasa takbur.”

Ketawa yang berlebihan tanda lalai dan kejahilan. Ketawa seorang ulamak dunia hilang ilmu, hilang wibawanya. Ketawa seorang jahil, semakin keras hati dan perasaannya.

Nabi Muhammad bersabda :
“Jika kamu tahu apa yang aku tahu nescaya kamu banyak menangis dan sedikit ketawa.”

Seorang Hukama pernah bersyair :
“Aku hairan dan pelik,melihat orang ketawa kerana perkara-perkara yang akan menyusahkan, lebih banyak daripada perkara yang menyenangkan. “

Salafussoleh menangis walaupun banyak beramal,takut- takut tidak diterima ibadatnya, kita ketawa walaupun sedar diri kosong daripada amalan. Lupakah kita
Nabi pernah bersabda : ”Siapa yang berbuat dosa dalam ketawa,akan dicampakkan ke neraka dalam keadaan menangis.”

Kita gembira jika apa yang kita idamkan tercapai. Kita menangis kalau yang kita cita-citakan terabai. Nikmat disambut riak, kedukaan menjemput duka. Namun,Allah s.a.w. telah berfirman :
” Boleh jadi kamu membenci sesuatu,padahal ia amat baik bagimu,dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu,pada hal ianya amat buruk bagimu. ALLAH mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui.” (AL BAQARAH : 216)

Bukankah Nabi pernah bersabda: “Neraka dipagari nikmat,syurga dipagari bala.”

Menangislah wahai diri,agar senyumanmu banyak di kemudian hari. Kerana engkau belum tahu, nasibmu dipuak kanan atau dipuak kiri.Di sana,lembaran sejarahmu dibuka satu persatu, menyemarakkan rasa malu berabad-abad lamanya bergantung kepada syafaat Rasulullah yang dikasihi Tuhan. Kenangilah, sungai-sungai yang mengalir itu banjiran air mata Nabi Adam yang menangis bertaubat, maka suburlah dan sejahteralah bumi kerana terangkatnya taubat.

Menangislah seperti Saidina Umar yang selalu memukul dirinya dengan berkata:
“Kalau semua masuk ke dalam syurga kecuali seorang, aku takut akulah orang itu.”

Menangislah sebagaimana Ummu Sulaim apabila ditanya :
“Kenapa engkau menangis?”
“Aku tidak mempunyai anak lagi untuk dihantar berperang,”jawabnya .

Menangislah sebagaimana Ghazwan yang tidak sengaja terpandang wanita rupawan. Diharamkan matanya dari memandang ke langit seumur hidup, lalu berkata :
“Sesungguhnya engkau mencari kesusahan dengan pandangan itu.”

Ibnu Masud r.a.berkata :
“Seorang yang mengerti al Quran dikenali waktu malam ketika orang lain tidur,dan waktu siangnya ketika orang lain tidak berpuasa, sedihnya ketika orang lain sedang gembira dan tangisnya di waktu orang lain tertawa. Diamnya di waktu orang lain berbicara, khusuknya di waktu orang lain berbangga, seharusnya orang yang mengerti al Quran itu tenang,lunak dan tidak boleh menjadi seorang yang keras, kejam, lalai, bersuara keras dan marah.

Tanyailah orang-orang soleh mengapa dia tidak berhibur :
“Bagaimana hendak bergembira sedangkan mati itu di belakang kami,kubur di hadapan kami,kiamat itu janjian kami,neraka itu memburu kami dan perhentian kami ialah ALLAH.”


Menangislah DI SINI,sebelum menangis DI SANA..~

You're Beautiful MV - What Should I Do (Jang Geun Suk)




*What should I do*

hangeoreum mankeum geudael bonaemyeon nunmurina
hangeoreum mankeum geudaega gamyeon deo nunmuri heulleo wa
soneul ppeodeodo sonnaemireodo daheulsu eomneun goseuro
geudae ganeunde japji motago nan ulgoman itjyo..

eotteokhajyo..eotteokhajyo geudaega tteonaganeyo
eotteokhajyo..eotteokhajyo naldugo tteonaganeyo..
saranghaeyo..saranghaeyo..mongnoha bulleobojiman
geudaen deutji motaeyo..gaseumeuroman oechigo isseuni

haruonjongil jiwobojiman tto tteoolla
haruonjongil ibyeolhajiman tto dasi tteoolla
soneul ppeodeodo sonnaemireodo aneulsu eomneun goseuro
geudaen gatjiman chatji motago nan ulgoman itjyo..


eotteokhajyo..eotteokhajyo jakku geudaeman boyeoyo
eotteokhajyo..eotteokhajyo nan geudael saranghaneunde
mianhaeyo..mianhaeyo..naemari deullisinayo
dasi dorawajwoyo..geudae animyeon nan andoenikkayo

eotteokhajyo..eotteokhajyo nan ojik geudaeppuninde
eotteokhajyo..eotteokhajyo..geudaega tteonaganeyo
eotteokhajyo..eotteokhajyo naldugo tteonaganeyo..
saranghaeyo..saranghaeyo..mongnoha bulleobojiman
geudaen deutji motaeyo..gaseumeuroman oechigo isseuni


What should i do ?


What should i do ? im just trying to hope
I cannot even deliver a short greeting
Although you grasp my chilly hands till you turn cold
Now ,thats all you will send me right ?

What should i do ? it becoming distant
My chest is overflowing with tears
Even i try my best to hide it , i cannot stop it
This heart that i cannot hold till the end
What should i do with it ?

I loved you ,dont let go of that memory
Even if you met someone else ,who makes you laugh again
Even with the painful seperation ,because it was you ,im happy
I will gather up the sorrowful tears

(Goodbye)

I cannot do everything for you
Even if i acted foolishly ,it will only leave a wound
The person who i hugged and sheltered,
Even the heart that has changed
You ,whom i have to let go now ,
What should i do with you ?

I loved you ,dont let go of that memory
Even if you met someone else ,who makes you laugh again
Even with the painful seperation ,because it was you ,im happy
I will gather up the sorrowful tears flow so much that my breathing ceases ..


We were happy ,dont let go of that memory
Even if you met someone else ,who makes you laugh again
Even with the painful seperation ,because it was you ,im happy

My love ,which is beyond my reach ,i have to send it now
The sole person who makes me laugh, its only you
Even if my heart starts to ache as my love grows deep

We were happy ,dont let go of that memory
Even if you met someone else ,who makes you laugh again
Even with the painful seperation ,because it was you ,im happy
i will gather up the sorrowful tears, thats all i can do

Wish Ur My Love by T Max MV(Boys Over Flowers OST)




WISH UR MY LOVE

Nado nareul jal moreu-ge-sseo
Naega ireol chul mollasseo
Tanghwang-sorae joshim-seu-re
Jakku noman bureu-janha

Ireon nae mameul tageu-chyeodo
Niga nae gyoteul suchimyeon
Tto geurohke useumyeo
Nan amu gotdo mothae

Sarangeun anirago
Naega nal malligo mironaebwado
Honjaseo utgo ulgo ireon nareul ottokhae

Wish Ur My Love
Ijen naegero wayo
Nado moreugesseo wae-irae
Oneuldo nan ireohke
Nan ni ape seo-seongi-jiman

Sarang kkong marhaeya anayo
Ireohke wonha-go inneunde
Yeongwoneul yaksokhan tan han saram
Kudaejanhayo

Ajik sarange seo-tulleodo
Hokshi nae mami teu-llimyeon
Tto ni ane tah-eumyeon
Nal hyanghaeseo usojweo

Noyege gobaekharyeo chubihan
Bamsaewo saeng-gakhan maldeul
Kyeoldung ni apeseoneun
Amu maldo mothago

Wish Ur My Love
Ijen naegero wayo
Nado moreugesseo wae-irae
Oneuldo nan ireohke
Nan ni ape seo-seongi-jiman

Sarang kkong marhaeya anayo
Ireohke wonha-go inneunde
Yeongwoneul yaksokhan tan han saram
Kudaejanhayo

I mameul nukkyeobwa
Nomaneul baraneun
Nae sarangeul

I Wish You're My Love
Ije uri saranghaeyo
Toneun sogil su opseoyo
Ijen nareul heo-rakhaeyo
Yong-gi nae gobaek-hadorok
Kudaedo nae mamgwa katdamyeon
Kudaedo wonhago itdamyeon
Naegero wa jweoyo
Ije uri shijkahaebwayo


..... (,") wish you are my LOVE (",) .....

ungu-percaya padaku[HD] video clip



UNGU -PERCAYA PADAKU

Aku tak tahu apa yang kurasakan
Dalam hatiku saat pertama kali
Lihat dirimu melihatmu

Seluruh tubuhku terpaku dan membisu
Detak jantungku berdetak tak menentu
Sepertinya aku tak ingin berlalu

[*]
Berikan cintamu juga sayangmu
Percaya padaku ku 'kan menjagamu
Hingga akhir waktu menjemputku

[**]
Ku berikan cintaku juga sayangku
Percaya padaku ku 'kan menjagamu
Hingga akhir waktu menjemputku

Saat ku tahu kau akan pergi jauh
Izinkan aku 'tuk selalu menatimu
Untuk katakan ku ingin dirimu

Agar kau tahu betapa ku terlalu
Mencintaimu aku akan menunggu
Hingga dirimu kembali untukku

Back to [*][**]

Tolonglah aku bagaimana diriku
Ungkapkan itu rasa yang membelenggu
Dalam hatiku ku cinta padamu

Back to [*][**]

Back to [*]

happy birthday laling...



...HAPPY BIRTHDAY LALING...

my wish 4 you :-

1) May God bless you with health, wealth and prosperity in your life...

2) May each hour and minute be filled with delight,
And your birthday be perfect for you ...

3)
wishing you another year Of laughter, joy and fun,Surprises, love and happiness..

4) And I hope you feel deep in your heart,As your birthdays come and go,
how very much you mean to me,more than you can know...

(,")...LOVE YOU LALING...(",)



video

SEBELUM BERAKHIRNYA REJAB

KEHADIRANMU WAHAI REJAB....

Akhirnya bulan Rejab muncul kembali dan kita sebagai Muslim harusnya berasa bersyukur kerana masih diberi nikmat kesihatan, kelapangan dan keselesaan oleh Allah S.W.T untuk melalui bulan yang agung ini.DAN kini ianya semakin lama pergi meninggalkan kita...REJAB merupakan bulan yang sangat dimuliakan di dalam Islam. Banyak hadis Rasulullah S.A.W. yang telah diriwayatkan oleh para sahabat Baginda mengenai kelebihan bulan Rejab, bulan ketujuh di dalam kalendar Islam. Rejab bermaksud ta’azim (kebesaran, keagungan, kemuliaan) kerana Allah S.W.T. akan melimpahkan rahmat-Nya, kemurahan-Nya kepada seluruh hambanya yang beriman.

Setiap umat Islam yang berpuasa di bulan Rejab seperti mengerjakan ibadat seumur hidupnya. Tambahan bersedekah seperti beribadat seribu kali haji dan umrah. Dibina untuknya seribu mahligai dengan seribu bilik dan seribu bidadari, lebih cantik daripada matahari seribu kali.

Sedekah di bulan Rejab seumpama sedekah seribu dinar, dituliskan kepada tiap-tiap helai bulu romanya seribu kebajikan, diangkat seribu darjat dan dihapuskan seribu kejahatan serta dijauhkan daripada api Neraka. Orang yang lemah dari berpuasa di bulan Rejab hendaklah bersedekah tiap-tiap hari, sekurang-kurangnya sebuku roti.

Kelebihan lain bulan Rejab:

1.Di dalam bulan lain Allah membalas amalan umat-Nya 10 kali, tetapi di dalan bulan Rejab Allah akan membalas amalan umat-Nya 70 kali.

2.Sesiapa meminta ampun (beristighfar) pada pagi dan petang 70 atau 100 kali di dalam bulan Rejab, diharamkan tubuhnya daripada api neraka.

3.Rejab bulan Allah, Sya’aban bulan Rasulullah. S.A.W, Ramadhan bulan umat Rasulullah S.A.W.

4.Rejab adalah bulan menabur benih, Sya’aban bulan menyiram tanaman manakala Ramadhan bulan menuai.

5.Amalan di dalam bulan Rejab menyucikan badan, Sya’aban menyucikan hati manakala Ramadhan menyucikan roh.

6.Rejab adalah bulan maghfirah (keampunan), Sya’aban bulan syafaat manakala Ramadhan bulan menggandakan kebajikan.

7.Rejab adalah bulan taubat, Sya’aban bulan muhibbah manakala Ramadhan bulan dilimpahi pahala amalan yang banyak.

8.Pahala amalan baik di dalam bulan Rejab diganda 70 pahala, Sya’aban diganda 700 pahala dan Ramadhan diganda 1,000 pahala.


Beberapa amalan lain yang baik dilakukan dalam bulan Rejab:

1.Menyucikan diri daripada dosa dengan bertaubat dan memohon ampun
2.Membersihkan hati yang lalai dan alpa melalui amalan istighfar dan zikir
3.Mendekatkan diri kepada Allah dengan menunaikan solat
4.Memohon keselamatan dan kesejahteraan dengan berselawat dan berdoa kepada-Nya
5.Menginsafkan diri dengan membaca kisah teladan perjuangan Rasulullah S.A.W. dan sirah Islam lain.


Peristiwa penting yang telah berlaku dalam bulan Rejab:

1.Israk dan Mikraj (27 Rejab)
2.Solat 5 waktu difardukan ke atas umat Islam (Malam Israk Mikraj)
3.Perang Tabuk terjadi di dalam tahun ke-9 Hijrah.
Secara ringkasnya, Israk dan Mikraj adalah sebuah peristiwa di mana Nabi Muhammad S.A.W telah di”israk”kan (dibawa berjalan) dari Kota Mekah ke Baitul Muqaddis serta di”mikraj”kan (dibawa naik ke atas) ke Sidratul Muntaha untuk mengadap Allah S.W.T di mana Solat 5 waktu telah difardukan ke atas umat Islam melalui Rasulullah S.A.W. Semuanya berlaku di dalam satu malam sahaja. Firman Allah SWT:

Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hambaNya pada satu malam dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa yang telah Kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui – Petikan dari Surah Al Israa ayat 1.


Doa Di Bulan Rejab:

1.Ya Allah, berkatilah kami pada bulan Rejab dan bulan Sya’aban serta sampaikanlah kami ke bulan Ramadan. Aku bermohon keampunan Allah yang Maha Agung dan tiada Tuhan melainkan Dia, yang hidup, yang berdiri sendiri dan aku bertaubat kepadaNya.

2.Ya Allah, Engkaulah Tuhanku, tidak ada Tuhan yang patut disembah kecuali Engkau yang mencipta aku. Aku adalah hambaMu dan aku dalam genggamanMu. Aku dalam perjanjian (beriman dan taat) kepadaMu sekadar kemampuan yang ada padaku.

3.Aku berlindung kepada-Mu dari kejahatan yang (mungkin) aku lakukan. Aku mengakui atas nikmat yang engkau berikan kepadaku dan mengakui dosa-dosaku. Kerana itu aku memohon keampunan-Mu dan sesungguhnya tiada yang dapat mengampuni dosa seseorang kecuali Engkau Ya-Allah.
Istighfar paling baik dalam bulan Rejab:
Maksudnya: Aku bermohon keampunan Allah yang Maha Agung dan tiada Tuhan melainkan Dia, yang hidup, yang berdiri sendiri dan aku bertaubat kepadaNya.

Kesimpulannya, bulan Rejab merupakan sebuah bulan yang banyak keistimewaannya yang dijanjikan oleh Allah S.W.T kepada hamba-Nya, kerana Rejab adalah bulan Allah. Pintu rahmat terbuka luas kepada umat-Nya untuk bertaubat dan memohon ampun di atas dosa-dosa yang lepas. Namun begitu, suka diingatkan bahawa kita perlu mengerjakan segala amalan yang dituntut ini dengan sifat ikhlas, rendah diri dan tawwaduk agar ganjaran yang akan diperolehi itu ada keberkatannya.

PRAKTIKUM FASA 2

salam semua...

hari ini cik hana lady(CHL) ingin berkongsi pengetahuan tentang PROGRAM LATIHAN MENGAJAR ( PRAKTIKUM) yang perlu dilaksanakan oleh semua pelatih guru di Institut Pendidikan Guru Malaysia...

Untuk pengetahuan semua praktikum adala salah satu komponen penting dalam kurikulum latihan perguruan perkhidmatan yang berlandaskan hasrat dan matlamat falsafah pendidikan kebangsaan dan falsafah pendidikan guru...kami perlu menjalani praktikum selama 3 fasa iaitu :

  1. Fasa 1 = selama 1 bulan
  2. Fasa 2 = selama 2 bulan
  3. Fasa 3 = selama 3 bulan

dengan adanya Program Latihan Mengajar ini mampu melatih semua pelatih guru untuk :

  1. memupuk sikap positif, meningkatkan daya ketahanan diri,serta mengamalkan nilai profesional keguruan.
  2. membina daya suai,daya tahan ,daya saing, dan daya cipta
  3. meningkatkan kemahiran memerhati,keprihatinan dan kepekaan terhadap murid
  4. menyesuaikan diri dengan budaya sekolah
  5. menyatupadukan teori dengan amali pengajaran dan pembelajaran
  6. menguasai strategi pengajaran
  7. dan yang paling penting ialah..membuat renungan dan penilaian kendiri dalam semua aspek tugas guru
dan sebagai seorang pelatih guru sendiri yang sedang menjalani praktikum CHL merasakan ianya memang harus dilaksanakan dan memberi banyak kebaikan kepada semua pelatih guru yang bakal menjadi seorang guru kelak...CHL amat bersyukur kerana berada dalam profesion ini...dan CHL berjanji pada dri sendiri bahawa CHL akan membuat yang terbaik demi generasi akan datang...

dan untuk praktikum FASA 2 yang akan bermula pada minggu hadapan CHL dah get ready dri awal-awal...sangat bersemangat untuk pergi ke sekolah..segala aktiviti..rancangan pengajaran telah pun CHL susun dengan teratur...supaya semuanya berjalan dengan baik dan murid-murid CHL akan seronok dengan segala aktiviti yang akan CHL jalankan selama 2 bulan di sekolah nanti...tak dapat jadi pelajar cemerlang pun tak apalah asalkan CHL dapat memberi yang terbaik untuk murid-murid CHL kelak....

semoga semuanya berjalan dengan lancar....AMINNNN...



buku rangacan pengajaran siap...



file praktitum dan segala perancangan pun dah siap



praktikum kali ini bertema kan hijau yer...
baju tok firstday pun hijau...
kalu sempat cri kasut n beg pun berunsurkan warna hijau..hihihi..(,")


biodata untuk tatapan GURU BESAR...mintak2 GB kali sporting..
leh g jalan-jalan lagi

~~...SAYA BANGGA MENJADI GURU...~~



PANADOL... ACTIFAST and SOLUBLE

SALAM 1 MALAYSIA ...

cik hana lady nak kongsi sesuatu mengenai bahayanya panadol,actifast dan soluble yang selama nie korang jadikan sebagai ubat bile sakit kepala...so far Cik hana lady memang tak makan ubat-ubat nie..kecuali betul2 terpaksa...mari sama-sama kita baca...ok...



ikuti sebuah kenyataan benar dari seorang yang mengalaminya…

“Suami saya bekerja sebagai Jurutera IT di sebuah hospital, di mana pihak hospital sedang menyiapkan pengkalan data untuk pesakitnya. Dia mengenali rapat doktor tersebut. Doktor memberitahu suami saya, apabila mengalami sakit kepala, mereka sendiri tidak sanggup mengambil Panadol atau Paracetamol. . Sebaliknya, mereka akan mencari ubatan herba Cina atau mencari altenatif lain.

Ini kerana Panadol adalah bertoksik kepada tubuh kita . Ia merosakkan organ hati . Menurut doktor tersebut, Panadol akan tinggal di dalam tubuh selama sekurang-kurangnya 5 tahun . Menurutnya lagi, pernah berlaku seorang pramugari menelan terlalu banyak Panadol semasa kedatangan haid kerana tugasnya perlu berdiri sepanjang masa penerbangan. Dia kini baru berumur 30-an tetapi sudah perlu menjalani rawatan buah pinggang (dialisis) setiap bulan.



Alternative Treatment ( Tips )

Seperti kata doktor tersebut, sakit kepala disebabkan ketidak-seimbangan elektron/ion di dalam sel otak .



Sebagai rawatan alternatif, beliau mencadangkan membeli sebotol atau 2 botol minuman isotonik, campurkan dengan air minuman pada kadar 1:1 atau 1:2. Mudahnya, secawan isotonik dengan 2 cawan air minuman.

Saya dan suami pernah mencuba kaedah ini dan mendapati ia berkesan. Kaedah lain ialah merendam kaki ke dalam besin yang mengandungi air suam. Ia akan memberi tekanan darah menurun dari kepala anda.

Panadol adalah sejenis “pain killer”, semakin banyak anda menga

mbilnya, semakin lama semakin kurang kesannya kepada anda. Bererti anda perlukan dos yang lebih lagi apabila ia kurang berkesan.

Kita semua akan jatuh sakit apabila usia kita semakin meningkat. Untuk wanita, mereka akan melalui pengalaman melahirkan zuriat. Bayangkan mereka akan diberi dos yang kuat apabila terpaksa melalui proses beranak melalui pembedahan.. Jika anda terlalu banyak mengambil Panadol atau Paracetamol sepanjang hidup anda, seperti mereka yang ada migrain, ia akan memberi kesan sifar terhadap kesakitan yang anda alami dan anda memerlukan ubat yang lebih kuat lagi untuk mengurangkan rasa sakit. Adakah anda sanggup diberi dadah yang kuat seperti morfin?

Sumber :- http://www..omaQ. org


now dah tahu kan betapa bahayanya klu kita mengamalkan pengambilan panadol...aktifast dan soluble...mase untuk berubah..demi kesihatan kita bersama...Hargailah kehidupan anda. Fikir sebelum mudah memasukkan ubat yang “biasa” ini ke dalam mulut anda..ok....


~sayangilah diri anda~



IMPIAN atau sekadar HARAPAN

SALAM SEMUA....

Hari nie cik hana lady(CHL) nak berkongsi tentang perasaan CHL untuk minggu ni..Minggu nie adalah minggu pertama bagi CHL di maktb untuk semesta baru iaitu semesta 6..so far CHL sebenarnya gembira untuk menjalani semesta baru ini...Tapi kegembiraan tu cuma sementara jer...

lepas dapat keputusan semesta lepas CHL kecewa dengan diri sendiri..terkejut dengan keputusan yang CHL perolehi..huhuhu..sedih tak terkata...segala harapan CHL selama nie musnah...CHL ingt CHL akan semakin menghampiri kejayaan tapi ternyata tidak...CHL semakin jauh dengan kejayaan dan CHL perlukan usaha yang sangat tinggi untuk mencapai impian CHL....

Seperti sebelum nie CHL penah kata CHL ada 2 IMPIAN CITA DAN CINTA....cinta...CHL dah bertemu dengan someone yang boleh buat CHL appy,.tp tak tahu lah sapa CHL kat ati dia...kadang2 terasa dekat...kadang2 terasa jauh...biarlah mase yang menentukan segala nya...Kalu jodoh tak kemana....untuk CITA...CHL nk teruskan pelajaran...tp bile dh down cam nie terase kecewa sikit lah...mampu ker CHL merasa kebahgiaan dgn CINTA n CITA...

CHL pun penah kata seandainya selepas tamat pengajian CHL dekat Institut Perguruan Perlis nie and CHL msih tak punya CINTA...CHL xkan fikir dh pasal CINTA...tu janji CHL...dan mase tu ape yang penting adalah kerjaya CHL...dan CHL akan pergi jauh dari sini...jauh dari semua kegembiraan..kesakitan.kebahgiaan,,dan kedukaan yang CHL dh lalui selama nie....tulah rancagan dalam kehidupan CHL....CHL penah menyuarakan bende nie pada family CHL...so far semua takut...takot kalu CHL betul2 pergi kuar dari malaysia nie n jauh dari mereka...hihihihi....Tapi mmg tu yang akan CHL lakukan andai CHL xpunya cinta....huhuhuu....

kadang-kadang xsalah kalu kita pergi kesuatu tempat yang baru untuk mencari sesuatu yang baru....terlalu banyak yang telah CHL lalui...walau apa pun yang berlaku untuk setahun akan datang nie...CHL akan belaja bersungguh-sungguh...CHL pasti mampu untuk buat yang lebih baik dari sebelum nie...semoga CINTA dan CITA CHL menjadi suatu IMPIAN yang nyata....aminnnn...




....saya sayang diri saya...family saya...DIA...dan bff saya...
...LUV u so muchhh...
(~_^)





KENAPA AKU DIUJI.....


KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
-Surah Al-Baqarah ayat 216


KENAPA UJIAN SEBERAT INI?

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."

-Surah Al-Baqarah ayat 286


RASA KECEWA?

"Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman."- Surah Al-Imran ayat 139


BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?

"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah
(dengan kekuatan pertahanan di daerah- daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)."
-Surah Al-Imran ayat 200

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"
-Surah Al-Baqarah ayat 45


APA YANG AKU DAPAT DRPD SEMUA INI?

"Sesungguhnya Allah telah membeli dr org2 mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka... ..
-Surah At-Taubah ayat 111


KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?

"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain drNya. Hanya kepadanya aq bertawakal